Digitaliziranje slike

Preden začnemo govoriti o tipih digitalnih zapisov, je dobro, če poznamo osnovne metode mešanja barv in princip digitaliziranja slike. Za obdelavo filma in slike se uporabljata dva principa barvnega mešanja - aditivno in subtraktivno.  Aditivno mešanje barv se uporablja pri uporabi svetlobe. Osnovne barve so rdeča, zelena in modra. Vse tri barve skupaj dajo belo, črna pa je tem primeru neosvetljen medij. Subtraktivni princip uporablja cian, magenta in rumeno barvo. Ker te barve ne morejo tvoriti bele in črne, se črna doda kot četrta barva, bela pa je  neobarvana površina. Digitalne kamere zapišejo sliko kot RGRB Bayerjev barvni nabor, ki se mora pred uporabo za tisk ali ekranski prikaz najprej pretvoriti v obliko, ki jo prepozna program za obdelavo. 

Barvna globina

Ko senzor zazna svetlobo, pretvori električni signal v binarni zapis. Število zaznanih barvnih odtenkov je odvisno od senzorjevega AD konverterja, ki lahko zabeleži 2, 4, 8, 10, 12 in več bitov (Binary digit) za vsako piko. Število bitov torej  definira število odtenkov, kar se imenuje barvna globina.

Datotečni format

Podatkovni format slike je odvisen od tega, kakšen format datoteke ponudi kamera ali čitalec. Najprej pa je dobro vedeti, kaj hočemo s sliko početi. Prikazati na ekran? Natisniti z ink-jet tiskalnikom? Natisniti v tiskarni?

Z razumevanjem vseh pojmov, ki se tičejo digitalne slike, boste imeli veliko dela, sploh če se hočete z digitalno sliko ukvarjati resno. V tem primeru je dobro, če so vam jasni pojmi kot na primer barvna globina, datotečni format, barvni prostor, ločljivost, dimenzije in še precej drugega...

AD konverter

Št. bitov na piko Št. barvnih tonov
12 4096
10 1024
8 256
4 16

Slike bi sicer lahko zapisovali v enem datotečnem formatu, vendar vsaka naprava uporablja svoj format, za kar seveda obstaja tudi tehten vzrok. Za ekranske prikaze je potrebno čim hitrejše nalaganje slike, zato se uporabljajo zmanjšane in stisnjene slike v obliki JPEG formata. Če hočemo uporabiti prosojnico, sliko spremenimo v GIF format, kjer določimo eno od barv kot prozorno.

Tisk uporablja standardni cian - rumena - magenta - črna (CYMK) princip mešanja barv, zato se za tiskarske namene uporablja TIFF format. Preden pa se slika pojavi v končni obliki, se jo obdela s primernim programom, ki pa ima ponavadi tudi svoj format, vendar večina boljših programov podpira vse datotečne formate.

V spodnji tabeli je opisanih nekaj datotečnih formatov.

Barvni nabor

Tip datoteke

Bitov

Število barv

Uporaba

Črno - belo

vsi formati

1

21 =2

črnobela slika

Rdeča-zelena-modra (RGB)

GIF

8

28 = 256

ekranske ikone

Rdeča-zelena-modra (RGB)

JPEG

24

224 = 1,6x107

tisk, ekran

Cian-rumena-magenta (CYMK)

TIFF

3x12

232 =4,3x107

tisk

Cian-rumena-magenta (CYMK)

48 bitni TIFF

4x12

248 = 2,8x1014

tisk

Bayerjev raw zapis (RGBG)

12 bitni RAW

12

 

senzorjev zapis

Rdeča-zelena-modra (RGB)

36 bitni TIFF

(3*12)

236 =6,8x107

tisk

Datotečna formata  JPEG in TIFF lahko shranita različne barvne globine. Na primer: slika se lahko v kameri shrani kot RAW format, kot 12 bitni TIFF ali pa kot 24 bitni stisnjen JPEG format.  24 bitov v tem primeru ne pomeni večje barvne globine, ampak obratno: 8 bitov za vsako barvo posebej. Če pa se RAW z računalniškim programom obdela, lahko nastane 48 bitni TIFF, 32 bitni TIFF ali pa 24 bitni nestisnjen JPEG. 

Datotečni formati digitalnih fotoaparatov

Večina dosedanjih neprofesionalnih digitalnih fotoaparatov ne ponuja RAW zapisa. V spodnji tabeli so navedeni formati, ki jih zapiše Dimage 7, ki poleg drugih datotečnih formatov ponuja tudi neobdelano RAW datoteko. 

Tip

datoteke

Barvna

globina

Tip

Velikost

 datoteke 

Velikost slike

(pik)

Stiskanje

RAW 12 bit RGRB  9700 KB 2560x1800 ne
12 bit TIFF 12 bit CYMK  14500 KB 2560x1800 ne
Fine JPEG 8 bit RGB  1-2,5 MB 2560x1800 da
Std JPEG 8 bit RGB  400-800  KB 2560x1800 da
Econ JPEG 8 bit RGB  200-300 KB 2560x1800 da
1600 JPEG 8 bit RGB  400-800 KB 1600x1280 da
1280 JPEG 8 bit RGB  300-800 KB 1280*960 da
640 JPEG 8 bit RGB  100-300 KB 640x480 da

 

Ker Dimage 7 ni profesionalna kamera, je zapisovanje RAW datotek smiselno le v primeru, ko se pokaže odlična prilika za dober posnetek ali pa le za posebne namene. Za pretvarjanje RAW datoteke v uporabne TIFF, JPEG, CPT ali kakšne drug format je namreč potrebno kar precej časa. Pri tej kameri pogrešam nestisnjen 24 bitni JPEG format, ki zapiše vse barvne informacije brez izgube kvalitete, datoteka pa je še vedno precej manjša kot TIFF. Ko se RAW s pomočjo ustreznega programa pretvori v uporaben format, se lahko izgubi originalen barvni prostor.